U dzieci w wieku przedszkolnym pojawiają się nie tylko zaciekawienia ale i zainteresowania. Dziecko interesuje się tym, co jest dla niego dostępne poznawczo, co może dotknąć, dostrzec i określić w postaci problemu. Obszar jego zainteresowań uwarunkowany jest stopniem rozwoju emocjonalnego, umysłowego a także posiadanym zasobem wiadomości.Dziecko w wieku przedszkolnym rozbudza swoje zainteresowania i nabywa nowe w środowisku rodzinnym przez obserwację, naśladownictwo, wspólne spędzanie czasu, zabawę czy zadawane pytania. Również nauczyciel jest odpowiedzialny za rozwijanie i kształtowanie zainteresowań. On prowadzi zajęcia, czyta książki, przeprowadza eksperymenty, tworzy kąciki zainteresowań, zapoznaje z nowym nieznanym światem. Wiek przedszkolny jest niezwykle dogodny aby kształtować trwałe nawyki i zainteresowania.
Zainteresowania dziecięce można rozpatrywać zarówno z rozwojowego jak i indywidualnego punktu widzenia. Zainteresowania u dzieci zmieniają się wraz z wiekiem. Można je podzielić na cztery grupy:
- zainteresowania sportowo- turystyczne
- zainteresowania artystyczne,
- zainteresowania umysłowe,
- zainteresowania praktyczno – techniczne.
Wśród wielu czynników mających wpływ na zainteresowania eksponowana jest rola przedszkola i pracujących w niej nauczycieli. Otaczający nas świat dostarcza dzieciom wiele bodźców, które powodują powstawanie zainteresowań dziecięcych i jeśli otacza się je należytą opieką przez odpowiedzialne i odpowiednio przygotowane osoby zainteresowania rozwijają się szybciej i mają szansę na utrwalanie się.
Co to jest teatrzyk Kamishibai, który stosujemy w naszym przedszkolu?
Teatrzyk Kamishibai to inaczej „ obrazkowy teatr”. Przedstawienia Kamishibai stanowią doskonałą pomoc dydaktyczną oraz świetną formę zabawy, dają dużo radości , zwiększają pewność siebie co prowadzi do poczucie sukcesu. Teatrzyk ten jest narzędziem edukacyjnym o szerokim zastosowaniu na różnych poziomach rozwijania umiejętności u dzieci.
Możliwości, jakie daje teatrzyk:
- opowiadanie własnymi słowami gotowych baśni,
- czytanie na głos gotowych baśni,
- ilustrowanie znanych baśni lub innych opowiadań,
- wymyślanie własnych lub wspólnych opowiadań,
- ilustrowanie własnych opowiadań,
- pisanie scenariuszy,
- prezentowanie opowiadań w językach obcych.
Jak państwo reagują, gdy do przedszkola przychodzą chore dzieci lub dziecko rozchoruje się w przedszkolu?
Dzieci chore nie przychodzą do przedszkola, a po przebytej chorobie rodzice powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka.Gdy dziecko w czasie dnia dostanie gorączki lub coś je boli, zawiadamiamy rodziców i prosimy by jak najszybciej odebrali pociechę i udali się do lekarza. Często, gdy chore dziecko czeka na rodzica – kładziemy je na leżaczek i przykrywamy kocykiem.
Tak, ponieważ jest to bardzo ważna uroczystość dla dziecka. Staramy się stworzyć rodzinną atmosferę, w której dziecko będzie się czuło wyjątkowo. W każdej grupie pani wraz z dziećmi ustala,jak będzie wyglądał ten dzień np. dziecko może być wyróżnione koroną ,dzieci mogą śpiewać piosenki, składać życzenia, przygotować dla solenizanta prezent ( książeczkę z rysunkami -życzeniami, itp.). Każda takiego rodzaju uroczystość stwarza możliwość integracji i lepszego poznania się grupy. Solenizant może tego dnia przynieść cukierki (najlepiej miękkie) i poczęstować wszystkie dzieci. A . starszy przedszkolak, w towarzystwie kolegi odwiedza panie pracujące w przedszkolu, by usłyszeć od nas życzenia.
Tak. W każdej grupie we wrześniu nauczycielka razem z dziećmi ustala reguły jakie będą obowiązywały przez cały rok przedszkolny, w tym również rodzaj zabawki jaką można przynieść oraz ustalają dzień tygodnia. Dzień przynoszenia zabawek niesie za sobą duże walory wychowawcze: dziecko uczy się dzielić tym co ma i cieszyć się z zabawki kolegi czy koleżanki. Tego dnia króluje tekst: 'trzeba się dzielić’.
Uwaga, nie przynosimy: broni drewnianej i plastikowej, zestawów LEGO z drobnymi elementami, kosmetyków, piszczałek i trąbek, które zdecydowanie zakłócą zabawę, cennych i kruchych sprzętów.
Rodzice sami decydują, czy dziecko ma uczęszczać na zajęcia z katechetą. Na początku roku nauczycielka zbiera deklaracje. Dziecko, które nie chodzi na religię to przed rozpoczęciem zajęć wraz z wychowawczynią przechodzą do innej sali gdzie może się pobawić lub wspólnie z panią zajmują pokój logopedyczny by popracować indywidualnie np. zajęcia wyrównujące braki dziecka lub rozwijające jego zdolności.
Dziecko w wieku przedszkolnym jest w fazie intensywnego rozwoju mowy. Naturalne zatem jest, że nie ma jeszcze w pełni opanowanego języka ojczystego, ale nie stanowi to przeszkody do rozpoczęcia przyswajania sobie drugiego języka.
Nie ma także powodów do niepokoju o rozwój mowy ojczystej – dbają o to nauczyciele naszego przedszkola, a w przypadku wad wymowy, czuwa pani logopeda.
Diagnoza jest przeprowadzana przez nauczycieli w przedszkolach rok przed obowiązkiem nauki w klasie I. Nauczyciele zostali specjalnie do tego przeszkoleni. Jej celem jest m.in. sprawdzenie gotowości szkolnej dziecka. Dzięki temu nauczyciele i rodzice mogą zapoznać się z rozwojem i możliwościami dziecka. Pozwoli to rodzicom podjąć decyzję o wysłaniu dziecka do szkoły. Dla nauczycieli są to bardzo cenne informacje, które pozwolą opracować i realizować indywidualne programy nauczania w roku poprzedzającym możliwe rozpoczęcie nauki w szkole. po przeprowadzeniu przez nauczycieli diagnozy przeprowadza się konsultacje z rodzicem w celu przekazania informacji o dziecku i podjęcia ewentualnych kroków w celu pomocy dziecku w trudnościach. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą mogły pogłębić diagnozę w wypadku zaobserwowania jakiś specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka.
Rodzice dziecka, które nie radzi sobie w przedszkolu, powinni porozmawiać z jego nauczycielem. Wyniki diagnozy gotowości oraz ocena nauczyciela na temat przygotowania dziecka, również pod względem kontaktów z rówieśnikami, da pełny obraz sytuacji. Jeśli rodzice i nauczyciel mają wątpliwości, prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem dla dziecka będzie pozostanie jeszcze rok w edukacji przedszkolnej („roczne przygotowanie przedszkolne” w przedszkolu lub szkole podstawowej). W decyzji pomorze badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i rozmowa z pedagogiem. Z 'opinią’ z Poradni rodzice muszą się zgłosić do dyrektora szkoły rejonowej, który podejmie decyzję o odroczeniu.